Havard Stjernenin 

Avaimet menestyksekkääseen verkkokauppaan
- kuinka Wish teki sen

Håvard Stjernen, verkkokauppa Wishin Pohjoismaiden toiminnoista vastaava moniosaaja, saapuu syyskuun lopussa Postin järjestämään eCom Next -vaikuttajatapahtumaan inspiroimaan kuulijoita paljastamalla reseptin Wishin menestyksen takana.  

Norjasta kotoisin oleva Håvard on kerryttänyt kokemusta lukuisista maailman kolkista; opiskeltuaan USA:ssa ja aloitettuaan työt Piilaaksossa, päätyi hän töiden myötä Kiinan kautta takaisin Eurooppaan – tarkemmin sanottuna start-upien maailmaan. Tällä hetkellä konkari vastaa Wishin jopa 10 markkina-alueesta. 

Håvard pitää työssään erityisesti siitä, että globaalisti skaalautuva alusta mahdollistaa kuluttajien voimauttamisen. ”Nyt kun Wishillä on paljon käyttäjiä eri Euroopan maissa, on seuraava askel selvittää, miten pystymme vastaamaan paikallisiin tarpeisiin paremmin”, Havard pohtii.

Paikallisen logistiikan järjestäminen parhaalla mahdollisella tavalla, yhteistyön sujuvuus paikallisten kauppiaiden kanssa niin verkossa kuin sen ulkopuolella ja kestävän kehityksen huomioiminen aidosti lisäarvoa tuottavalla tavalla ovat aiheita, joihin Wishillä halutaan panostaa.

Perinteisen verkkokaupan haasteet: mobiiliin siirtyminen, kuluttajien inspiroiminen sekä pikatoimituksiin taipuminen  

Perinteiselle verkkokaupalle voi olla haastavaa jalostaa toimintaa mobiilimmaksi. Se on kuitenkin avainasemassa, sillä menestyäkseen tulee yrityksen olla siellä missä kuluttajatkin; eli nykyään mobiilissa. Verkkokauppa ei kuitenkaan vielä ole täysin mukana muutoksessa. Havard kehottaakin kauppiaita pohtimaan, kuinka saada eniten irti pienestä ruututilasta ja kuinka optimoida ostokokemus ylipäätään.  

Toinen haaste liittyy siihen, kuinka verkkokaupat voisivat toimia inspiraationlähteenä sen sijaan, että sivustolle päädytään vain etsimään halvinta hintaa ostopäätöksen jo tapahduttua. Mikäli verkkokaupan valintaa ohjaa ainoastaan hinta, on vaarana se, että markkinoiden johtavat verkkokauppajätit eivät jätä pienemmille toimijoille sijaa erottua joukosta.  

Kolmantena haasteena on pikatoimitusten järjestäminen – kenties toimitukset jopa kokonaisuutena, sillä nykypäivänä jo useimmat vaativat ilmaisia toimituksia. Länsimaiset kuluttajat vaativat toimituksilta paljon. Monet verkkokaupat tarjoavatkin jo pikakuljetuksia, jopa saman päivän aikana. Toiset taas tarkoituksella huonontavat kuljetusehtoja, mikäli asiakas ei osoita jatkuvaa lojaaliutta. Havard haastaa kauppiaat miettimään, mikä tapa on paras kenellekin ja kertoo tapahtumassa lisää Wishin linjauksista asian suhteen. 

Wishin räjähdysmäinen suosio – jopa 500 miljoonaa kirjautumista 

Resepti Wishin menestyksen takana jakautuu kahteen osaan: 

  1. Asiakkaan huomion saamiseen inspiroivalla, hauskalla tavalla – mobiilia vahvasti painottaen.  
  2. Löytämällä piilossa oleva, potentiaalinen asiakassegmentti hyödyntämällä dataa sataprosenttisesti.  

Håvard paljastaa puheenvuorossaan myös yksityiskohtia Wishin nykyisistä sekä tulevista projekteista. Yksi painotus yrityksellä on yllättäen kaupankäynnin palauttaminen verkosta takaisin kivijalkaan. Tule paikan päälle kuulemaan mehukkaat yksityiskohdat! 

Tutustu Håvard Stjernenin taustaan täällä: https://www.linkedin.com/in/havard-stjernen-391ab83